Potrivit
surselor biblice, israeliţii sunt urmaşii lui Avraam (2150 – 2000 î.e.n.), născut în oraşul mesopotamian Ur
şi considerat primul patriarh al iudaismului. Acesta a migrat, împreună cu
familia sa, într-o zonă a Canaan-ului, cunoscută ulterior sub denumirea de Ţara
lui Israel .
După formarea Noului Regat Egiptean
(1550 î.e.n.) şi ascensiunea acestuia pe timpul faraonilor Amosis I şi Tumes I, este
cucerită regiunea levantului iar poporul evreu ajunge în sclavia egiptenă.
Într-un an nestabilit încă din lipsa izvoarelor istorice (1450 sau probabil mai
târziu în 1250 î.e.n.), are loc renumitul exod al triburilor evreieşti sub
conducerea profetului Moise care a
primit pe Muntele Sinai un nou cod de legi de la zeul evreiesc Yahweh care i s-ar fi relevat. Urmaşul
lui Moise la conducerea triburilor a fost Iosua
Navi care a ocupat poziţia de comandant militar şi a cucerit regiunea Canaan (Palestina). După victoria asupra
canaaniţilor s-a format aici o nouă ţară (Ţara lui Israel ). Israel
(numit şi Iacov/Iacob) a fost al
treilea patriarh evreu şi fiul lui Isac,
al doilea patriarh, la rândul său fiul profetului Avram care a fost primul.
Profetul Avram este o personalitate foarte importantă pentru cele trei religii
monoteiste majore numite şi religii avraamice (iudaism, creştinism, islamism). În
cadrul acestor religii, se crede că Avraam este urmaşul lui Sem, unu fiu de-al lui Noe, şi este strămoşul comun al mai
multor triburi inclusiv cele israelite. Musulmanii îl consideră pe profetul Mohamed ca fiind urmaşul lui Ismael, primul fiu al lui Avraam, iar creştinii
îl consideră pe Cristos ca fiind
urmaşul lui Isac tot fiu al lui Avraam. Este important de adăugat faptul că o
mare parte din cercetători consideră că patriarhii biblici nu sunt
personalităţi istorice, întrucât nu există nici o dovadă concretă că aceştia ar
fi existat măcar.
Pictura de Rembrandt ce il ilustreaza pe profetul Avraam care este pe cale sa-l sacrifice pe Isac, fiul lui, ca ofranda adusa zeului Yahweh (Dumnezeu); acesta este oprit de catre un mesager divin, ofranda umana fiind inlocuita cu cea animala (pentru mai multe detalii vezi sacrificiile contemporane)
Ţara
lui Israel
era împărţită în 12 districte, conduse ce cei 12 fii ai acestuia: Ruben, Simeon,
Levi, Iuda, Dan, Neftali, Gad, Aşer, Isahar, Zabulon, Veniamin şi Iosif. Saul (1030-1010 î.e.n.) devine primul
monarh al Regatului Unit al Israelului (1030 – 930 î.e.n.) şi se sinucide în
urma unui război pierdut cu filistenii, făcând loc la tron, fiului său David. David (1008-970 î.e.n.) este
renumit pentru lupta sa cu un războinic filistean uriaş pe nume Goliath, pe care-l înfrânge cu o praştie
şi devine rege. Această luptă este foarte importantă pentru evrei şi creştini,
care o consideră o luptă simbolică a “binelui” împotriva “răului” sau altfel
spus a religiei iudaice/creştine împotriva păgânismului si a altor religii. David este cel ce
stabileşte capitala regatului la Ierusalim. Succesorul lui la tron, este fiul
său Solomon (970-931 î.e.n.) care se
face remarcat prin înţelepciunea sa neîntrecută. După domnia sa regatul se
divide în Regatul Iudeea (930 – 586 î.e.n.) şi Regatul Israel (930 – 720 î.e.n.) urmând ca
din 732 î.e.n. să intre sub dominaţia asiriană până la înlocuirea
Imperiului Neo-Asirian cu Imperiul Neo-Babilonian care a cunoscut o ascensiune
în 627 î.e.n. datorată revoltei regelui babilonian Nabopolassar (625 – 605 î.e.n.) şi decesului lui Assurbanipal, ultimul împărat asirian
puternic.
Formarea
religiei monoteiste iudaice
Având în vedere sursele biblice,
conceptul de zeu unic care stă la baza iudaismului, a apărut în urma viziunii
monoteistice a lui Avraam. Acesta s-ar fi născut în ~2000 î.e.n. în oraşul
mesopotamian Ur în cadrul unei civilizaţii politeiste – în Mesopotamia. Datorită viziunii sale
revoluţionare, el ar fi descoperit “adevărul”, cum că ar exista un zeu unic,
denumit ulterior Yahweh; acest zeu
creator unic i-ar fi promis ceea ce numim astăzi pamântul lui Israel , iar Avraam ar fi părăsit
orasul sau natal stabilindu-se acolo.
Este
mai probabil ca această istorisire biblică să fie falsă, iar evreii să fi avut
o religie politeistă la fel ca şi celelalte popoare din Antichitate. Zeul
Yahweh a fost iniţial un zeu tribal al evreilor israeliţi al cărui cult a
devenit în perioada dinastiei regilor, un cult de stat. Totuşi în această
perioadă nu se poate vorbii de o religie monoteistă, ci de una henoteistă în
care zeul central era întradevăr Yahweh, însă populaţia israelită adora şi alte
zeităţi. Importanţa şi prestigiul zeului Yahweh a crescut mai mult în ipostaza
sa de zeu războinic ce a “poruncit” un război de exterminare şi “a contribuit”
în mod decisiv în lupta israeliţilor împotriva populaţiilor băştinaşe din
ţinuturile Canaanului (Palestinei) începând cu secolele XV-XIV î.e.n. Conform surselor biblice în confruntarea cu canaaniţii zeul
războinic Yahweh a intervenit şi a ajutat poporul evreu; la cererea lui Iosua,
acesta a oprit cursul soarelui şi al lunii pe cer pentru ca armata evreiască să
termine bătălia pe timp de ziuă. De asemenea a cauzat o grindină nimicitoare
care a zdrobit adversarul “poporului ales” ucigând mai mulţi canaaniţi decât
armata evreiască.
Monoteismul strict şi centralizarea cultului zeului unic
Yahweh, a fost produsul reformelor religioase ale regelui Iosia ce a domnit
între 640 şi 610 î.e.n. Iosia a ordonat distrugerea obiectelor de cult păgâne,
distrugerea templelor dedicate altor zeităţi şi uciderea preoţilor de altă
orentare religioasă decât cea oficială. După captivitatea babiloniană şi
eliberarea de către perşi a avut loc cristalizarea absolută a monoteismului
iudeu şi redactarea celei mai mari părţi a bibliei evreieşti (Tanakh) în
secolul al V- lea î.e.n.
Faraonul Akhenaten |
Templul lui Solomon
Templul lui Solomon asa cum este descris in biblia evreilor
Al doilea Templu asa cum arata dupa renovarea lui Irod cel Mare din timpul domniei lui (37 - 4 i.e.n.)
Al treilea Templu asa cum este descris in Vechiul Testament in Cartea lui Ezechel
Al doilea Templu asa cum arata dupa renovarea lui Irod cel Mare din timpul domniei lui (37 - 4 i.e.n.)
Al treilea Templu asa cum este descris in Vechiul Testament in Cartea lui Ezechel
Regele
Solomon clădeşte prima dată Templul,
în perioada domniei lui, în secolul al X-lea î.e.n. Este distrus în 586 î.e.n.
de către regele babilonian Nabucudonosoral II- lea, care cucereşte Ierusalimul şi înrobeşte o parte din populaţia
evreiască. În anul 539 î.e.n. regele persan Cyrusal II-lea cel Mare cucereşte Babilonul şi întreaga regiune eliberându-i pe
evrei din captivitatea babiloniană. Aceştia reconstruiesc zidurile de apărare
ale Ierusalimului şi Templul pentru a doua oară în 516 î.e.n. Împăratul roman Octavian Augustus Caesar încorporează Iudeea în
Imperiul Roman în anul 6 e.n., şi unind-o cu Samaria şi Idumea crează
o noua provincie romană. În urma primului război dintre romani şi evrei (între
66 şi 73 e.n.) Ierusalimul este asediat, iar Templul sacru al evreilor este
distrus pentru a doua oară. După revolta evreilor din 132–135 e.n., provincia
este denumită de romani Siria Palestina (numele Palestina provine de la
Filistia, Ţara Filistenilor) în scopul de
a combate naţionalismul evreu. Majoritatea evreilor au trăit în afara acestui
teritoriu încă din primele secole ale mileniului I. După cucerirea Levantului (teritoriu încorporat până
atunci în Imperiul Bizantin) de către arabi în urma Bătăliei de la Yarmuk din 636 e.n., ţara evreilor îşi păstrează în
ochii lor denumirea de “Ţara Sfântă” / “Pământul Sfânt” făgăduit de către
providenţă, iar palestinienii continuă să locuiască în acest teritoriu până la
crearea statului Israel cu sprijinul O.N.U. în 1948. În perioada medievală au
loc cele opt cruciade (“războaie sfinte”) conduse de papalitate, care aveau
scopul de a cuceri şi coloniza aşa numitele “locuri sfinte” din jurul
Ierusalimului şi de a înlătura dominaţia musulmană. În anul 1099 e.n., are loc
prima cruciadă şi înfiinţarea Regatului Ierusalimului (1099 – 1291 e.n.) a
cărui capitală (Ierusalim) va fi curerită de către sultanul Saladin în 1187 e.n., după apariţia conceptului
de Jihad care ia forma războaielor
sfinte musulmane. În 1291 e.n. creştinii pierd de tot controlul asupra
regatului care este distrus de către mameluci – soldati sclavi convertiti la
Islam si supusi sultanului.
Tot
ce-a mai rămas în prezent din sanctuarul religios iudaic, este un zid (“ZidulPlângerii”), loc în care evreii vin şi se roagă sperând la construirea celui
de-al treilea Templu descris in biblia ebraica, in Cartea lui Ezechiel. Situaţia între evrei şi celelalte popoare semitice este
tensionată, pentru că construirea noului templu ar presupune distrugerea Domului
de Piatră de pe Muntele Templului (construit de către sultanul Suleiman Magnificul în perioada
dominaţiei otomane). Acestă moschee, este construită exact pe locul unde se
afla sanctuarul interior (Sfânta Sfintelor) al Templului lui Solomon ce găzduia
Chivotul Legii, al lui Moise. Distrugerea moscheei şi
înlocuirea acesteia cu al treilea templu evreiesc ar putea da naştere unui
război de proporţii în această regiune.
Regele Solomon |
O altă carte atribuită regelui, este intitulată “Lemegeton” sau “Cheia lui Solomon” şi datează din secolul al XVII-lea,
fiind scrisă tot de un autor anonim. Prima secţiune a cărţii se numeşte “Ars Goetia” şi a fost editată in 1904
de către Aleister Crowley. Aceasta dezvoltă metode de invocare a 72 de demoni
dintre care 69 se bucură de ilustraţiile din Dictionnaire Infernal. In
Dictionnaire Infernal, carte ce datează din 1863 au apărut pentru prima dată
imagini cu aceşti demoni aşa cum îi imagina Collin
de Plancy, autorul acesteia. Este cel mai probabil ca atât Testamentul lui
Solomon cât şi Lemegeton-ul să îi fie atribuite în mod eronat regelui Solomon
în scopul de a căpăta notorietate şi prestigiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu