Cele mai vechi rămăşiţe ale
omului, în forma sa anatomică actuală (după ~ 200.000 î.e.n.), au fost găsite
pe teritoriul Asiei de Sud şi datează de ~ 30.000 de ani. În 7000 i.e.n,
primele aşezări neolitice s-au format în vestul Pakistanului. Acestea au
evoluat gradual în Civilizaţia Indusului, formată în Pakistan pe valea
fluviului Indus şi în vestul Indiei, înflorind în perioada 2500 – 1900 î.e.n.
Civilizaţa urbană dezvoltată din India a avut un sistem de guvernământ
teocratic şi s-a format odată cu apariţia oraşelor-cetăţi Harappa şi Mohenjo-daro;
s-a atestat pe baza descoperirilor arheologice (Edith Shabr Complex, Iran) faptul că aceste cetăţi aveau iniţial o
funcţie ritualică, fiind clădite pentru practicarea ceremoniilor culturale. Descoperirile
arheologice din cele două oraşe-cetăţi, relevă influenţa evidentă a religiei
harappienilor asupra hinduismului de mai târziu prin numeroase statuete ce
indică un cult al Zeiţei-Mamă, venerarea unui alt zeu major, ilustrat ca fiind
înconjurat de animale, stând în poziţia
lotus şi considerat prototip al lui Shiva, valoarea ritualică atribuită
şerpilor, arborilor şi lingam-ului.
Zeitate considerata un prototip al lui Shiva
În
intervalul 2000 – 500 i.e.n, multe regiuni au evoluat de la epoca bronzului la
cea a fierului şi au apărut Vedele,
cele mai vechi înscrieri ala hinduismului redactate în limba sanscrită. În
componenţa vedelor intră patru texte canonice (Śruti) cu vechimi diferite Rig-Veda
(1700 - 1100 î.e.n.), Yajur-Veda
(1000 - 600 î.e.n.), Sama-Veda (1700
î.e.n.) şi Atharva-Veda (1200 – 1000
î.e.n.). Religia hindusă s-a format în urma contopirii textelor vedice cu
conceptele spirituale ale triburilor ariene nomade ce au invadat India (1500 î.Hr.), fiind întemeiată pe baza unei multitudini de zeităţi locale, spre
deosebire de celelalte religii majore, care au un fondator singular. După
asaltul năvălitorilor arieni, a început un proces de sinteză a noilor stăpâni
ariofoni cu populaţia autohtonă. Evident ca şi în multe alte cazuri ale acestui
fenomen, cultura populaţiei Indusuluinu a fost înlocuită, ci a suferit doar un
regres păstrându-se în zonele marginale ale societăţii. Astfel contopirea
credinţelor populaţiei Indusului cu credinţele arienilor, a dat naştere unui
sincretism religios, care a luat mai apoi forma hinduismului. Dovadă a acestui
fapt este continuitatea cultului Zeiţei-Mamă, a lui Shiva, falismului,
dendrolatriei, ascetismului şi culturii yoga. Hinduismul este cea mai veche
religie din spectrul religiilor majore ale lumii, din care au derivat şi alte sisteme
religioase conexe precum Brahmanismul,
Sikhismul, Budismul şi Jainismul.
Alte
texte fundamentale ale hinduismului, pe lângă vede sunt: textele Brahmana, textele Aranyaka, textele Tantra,
Uponsiadele şi alte texte transmise
pe cale orală din generaţie în generaţie – Smriti
(include textele Ramayana şi Mahābhārata).
Încă
de la început trebuie să menţionăm că religia hindusă relevă una dintre cele
mai complexe perspective asupra divinităţii şi poate chiar cea mai complexă.
Deşi este în aparenţă o religie politeistă, include elemente de monoteism,
henoteism, panteism, monism, şi în mod paradoxal chiar şi ateism printre
altele. Încă din stadiul ei incipient de dezvoltare, religia hindusă, în
contrast cu alte religii ulterioare, a arătat faptul că lucrurile nu pot fi
împărţite în alb şi negru, iar existenţa este mult mai complexă de atât. În secolul
al XIX- lea, indianistul Max Muller a constatat tendinţa în imnurile vedice de
a glorifica pe rând zeii (deva),
fiecare fiind ridicat la rangul de divinitate supremă. A denumit acest fenomen
henoteism. G Deleury l-a nimit monoteism alternativ. Acest fenomen sugerează
faptul că de fapt, toţi zeii sunt supremi, întrucât reprezintă aspecte
existenţiale ale aceleiaşi divinităţi supreme universale, chiar dacă această
concepţie a fost dezvoltată mai mult după
perioada vedică, de către filozoful hindus Adi
Shankara
Divinitatea
supremă universală (Param Brahman) nu
este privită ca fiind bună, ori malefică, ci aceasta este impersonală şi
include toate aspectele existenţei universale. Divinitatea are mai multe
forme/aspecte sau “feţe” fiind compusă din trinitatea zeilor supremi masculini
(trimurti) şi trinitatea zeiţelor
supreme (tridevi). Aceste forme ale
divinităţii se manifestă (încarnează) senzorial în lumea fenomenală, la un
nivel inferior al realităţii în care trăieşte omul, prin intremediul unor
zeităţi mai mici denumite avatari (din sanscrită avatāra = coborâre). Conform învăţăturii hinduse, aceşti avatari
sunt uneori chiar profeţii.
Caracteristic
hinduismului este reprezentarea bisexuată a divinităţii universale cu o
jumătate masculină şi o jumătate feminină (androgin).
Jumătatea masculină este compusă din cele trei forme Brahma, Vişnu, Shiva şi restul zeităţilor/aspectelor existenţiale
masculine mici (deva) care derivă din
acestea; deva sunt considerate a fi entităţi binevoitoare cu o putere limitată,
în mitologia hindusă fiind asociaţi şi uneori confruntaţi cu Asurii, entităţi uneori malefice.
Jumătatea feminină a divinităţii este considerată a fii o anume forţă
spirituală (energie) Shakti/Devi (Zeiţa-Mamă – Adi Parashakti) care ia
forma trinităţii divine feminine (tridevi) alcătuită din Saraswati, Lakshmi şi Parvati, consoartele lui Brahma, Vişnu şi
Shiva. În fapt, se consideră că acea putere shakti este quintesenţa oricărei
zeiţe hinduse. De asemenea shakti este si acea energie sexuală kundalini simbolizată prin acel
şarpe ce "hibernează" la baza coloanei vertebrale in osul triunghiular sacrum.
Adi
Parashakti este personificarea puterii creative feminine a divinităţii
universale Param Brahman. Această energie feminină a luat mai multe forme
personificate prin toate zeiţele hinduse, inclusiv trinitatea divină feminină
(tridevi). Aşa cum Adi Parashakti este puterea lui Param Brahman, aşa
consoartele zeilor supremi reprezintă forţa acestora. Acest fapt este explicat
de hinduşi în felul următor: Brahma este
zeul creator, drept urmare are nevoie de zeiţa Saraswati (zeiţa cunoaşteri,
ştiinţei, creativităţii şi artelor) pentru a crea. Vişnu este zeul care
păstrează echilibrul universal, conservând aspectele Universului, aşadar
are nevoie de Lakshimi (zeiţa înţelepciunii, prosperităţii şi fertilităţii şi
bogăţiei). În sfârşit, Shiva zeul distrugerii/transformării are nevoie de
puterea distructivă/transformatoare a zeiţelor Parvati, Durga şi Kali.
După
perioada vedică, din primele secole ale erei noastre şi până în prezent în
hinduism sunt veneraţi doi zei principali a căror supremaţie nu va fi pusă
niciodata cu adevărat la îndoială: Vişnu şi Shiva. În hinduismul contemporan se
pot distince patru secte majore: Shaktismul, Şavaismul, Vaishnavismul şi Smartismul.
Zeul Vishnu |
Zeul Shiva |
Spre
deosebire de Vaishnavism, în Şavaism
zeul Shiva este privit ca Zeu Suprem
ce se regaseşte în esenţa tuturor lucrurilor, fiind creatorul, salvatorul, prezervatorul,
distrugătorul, revelatorul şi tăinuitorul a tot ceea ce exista. Este un zeu de
natură ambivalentă, fiind capabil de distrugere în masă sau totală, dar are şi
atribute constructive. Este revelator, dar în acelaşi timp este şi un zeu al
ambiguităţii şi al paradoxului.
Shiva este zeu vedic a cărui origine este considerată
a fi un zeu malefic – Rudra; a fost de altfel iniţial denumit Rudra-Shiva. Rudra-Shiva a fost asociat
cu spaţiile pustii şi sălbatice, cu demonii şi haosul. Importanţa lui Shiva a
crescut în perioada post-vedică. Numarul templelor dedicate zeului Shiva sunt de
ordinul sutelor, urmatoarele fiind cele mai proeminente. În sudul Indiei au
fost ridicate cinci temple, fiecare reprezentând cate un element prin care se
manifestă Shiva: Templul Thiruvanaikaval
(apă); Templul Annamalaiyar (foc); Templul Srikalahasti (aer); Templul Ekambareswarar
(pământ); Templul Chidambaram (cer).
Zeita Devi |
Mahavidya compusa din zeitele Kali, Tara, Shodashi, Bhuvaneshvari, Bhairavi, Chhinnamasta, Dhumavati, Bagalamukhi, Matangi, si Kamala. |
În
sfârşit în tradiţia Smartha, hinduşii
consideră sunt veneraţi toţi zeii supremi (Vişnu, Shiva, Shakti) ca fiind forme
ale divinităţii supreme universale. Există pe lângă cele patru mari secte,
şi secte minore precum Ganapatya şi Saura axae pe venerarea zeităţilor Ganesha şi Surya.
Hinduismul
este o religie în care animalele sunt adorate, iar decretarea vacilor,
elefanţilor, serpilor şi păunilor drept făpturi sacre, este o convenţie indiscutabilă adânc
impregnată în constiinţa colectivă a credinciosilor hinduşi. Uciderea acestor
animale este strict interzisă, în condiţiile în care acestea sunt considerate
avataruti (încarnări) divine.
Mitologia vedică. Mituri ale creaţiei
De la haosul primordial la ordinea cosmică
Mitologia vedică. Mituri ale creaţiei
De la haosul primordial la ordinea cosmică
Zeul Indra pe elefantul lui cu trei capete - Airavata |
În textele vedice şi mai ales în textele Brahmana, se
face referire la două familii distincte şi adverse de divinităţi: zeii vechi Asura (Varna , Agni, Mithra etc) şi zeii tineri Deva conduşi de Indra, toţi fiind
progeniturile zeului creator suprem Prajapati. Zeii Asura sunt divinităţi în
căutare de putere şi sunt descrişi uneori ca fiind malefici. Zeul primordial Varuna este cel care a efectuat primul
act de creaţie, creând soarele şi lumea, însă este identificat şi cu dragonul Vritra, personificare a <haosului>
care a “oprit” şi a “înlănţuit” <Apele> care simbolizează viaţa. Zeul Indra este cel care a răpus dragonul
folosind fulgerul, şi a eliberat <Apele> restaurând viaţa şi vitalitatea
în lumea recreată. El a efectuat al doilea act de creaţie, formând realitatea
actuală, echilibrată şi organizată, guvernată de zeii Deva, în contrast cu
realitatea haotică preexistentă guvernată de zeii Asura.
Se poate observa faptul că exact ca şi în mitologia altor
popoare din Antichitate şi la hinduşi ordinea cosmică nu s-a putut stabili
confruntarea a două forţe adversereprezentând haosul şi ordinea. Asocierea
haosului cu un dragon sau un şarpe gigantic nu este o noutate în religia
hindusă, ci este larg răspândită: Ra
şi Apophis la egipteni, Niurta şi Asag la sumerieni, Marduk
şi Tiamat la babilonieni, Zeus şi Typhon la greci,
Thor si Jormungandr la nordici,
Baal şi Yam etc. Oricât de bizar ar fi acest
fenomen în aparenţă, este probabil ca diferite culturi să se fi influenţat din
punct de vedere religios una pe cealaltă. S-a atestat pe baza descoperirilor
arheologice, faptul că între civilizaţia mesopotamiană şi cea indiană au existat relaţii comerciale.
Alte mituri ale creaţiei
Alte mituri ale creaţiei
-
Creaţia prin
fecundarea <apelor primordiale> din care s-a născut <oul
primordial> din a cărui coajă s-a format Pământul
-
Creaţia prin
sacrificarea uriaşului primordial Purusha (<Omul>), o fiinţă androgină şi
antropomorfă din care au derivat diferite aspecte existenţiale (de pildă
conştiinţa lui a devenit luna, ochii lui - soarele, respiraţia lui – vântul
etc); acest gigant este identificat cu Prajapati
-
Fiinţa Supremă
(Prajapati şi mai târziu Brahman) impersonală şi ingognoscibilă ce transcende
atât zeii, cât şi Creaţia (lumea senzorială) a creat Universul şi conştiinţa
după tapas prin emanaţie,
adică fără a lua fiinţă, fără a-şi pierde caracterul metafizic; această
emanaţie a fost declanşată de dorinţa procreatoare (kama )
şi a presupus sacrificiul cosmic suprem. După ce hinduşii au îmbrăţişat această
teorie a sacrificiului cosmical lui Prajapati, sacrificiile ritualice au
devenit extrem de importante întrucât acestea regenerau lumea, iar în lipsa lor
Universul s-ar prăbuşi în haos. Altfel spus aceste sacrificii efectuate de om,
contribuie la restaurarea corpului lui Prajapati (lumii), corp “dezmembrat” şi
împrăştiat în Univers prin acea emanaţie creatoare. Sacrificiile
resaurează propria persoană a lui Prajapati, adică a Sinelui său (atman), sufletul universal.
(!)
Ecuaţia este următoarea: Purusha = Prajapati = Brahman = sacrifiantul = atman (Sinele) – unde
sacrifiantul se identifică cu Prajapati prin sacrificiu şi prin conştientizarea
originii Universului.
(!) Am
menţionat anterior că Prajapati a creat lumea prin tapas. Tapas-ul (încălzirea)
obţinut prin post, asceză şi meditaţie – oferă accesul spre adevăruri ascunse,
spre un nivel superior de conştiinţă, spre clarviziune şi puteri supraumane,
uneori demonice, obţinute de la Agni,
zeul focului. Renunţarea la viaţa socială, retragerea în zone pustii şi
dedicarea totală pentru meditaţie are loc şi astăzi la hinduşi şi se pare că a
pornit dintr-o criză spirituală şi din refuzul religiei brahmanice
tradiţionale.
Tradiţii culturale / Sacrificii şi ritualuri
Upanayana –
ritual iniţiatic de renaştere ca brahman. Iniţiatul este denumit ca fiind <de
două ori născut> (dvi-ja) a doua
naştere fiind evident de ordin spiritual. Această renaştere implică o
<moarte sacrificială> (un regressus
ad uterum iniţiatic) cel “renăscut” fiind nevoit să-şi întemeieze un nou
mod de existenţă, unul superior, spiritual, bazat pe o doctrină a sacrificiului
pentru zei tot restul vieţii, până la cea din urmă moarte – moartea fizică.
Pentru ca noul brahman să obţină dreptul de a sacrifica (şi astfel de a se
identifica cu zeii prin sacrificiu), trebuia să treacă printr-un ritual
embriologic pentru a i se acorda diksha.
Noul brahman este stropit cu apă (sperma), băgat într-o încăpere specială
(uterul), învelit într-o haină (placenta)…
Sacrificiul somei
– pe lângă sacrificarea diferitelor alimente (lapte, unt, cereale) şi animale
(vaca, capra, calul etc) era importantă sacrificarea somei, o băutură considerată sacră ce avea un efect extatic /
narcotic, preparată prin infuzia plantei cu acelaşi nume. Experienţa extatică
asemuită unei comuniuni divine concrete cu zeii, provocată de absorţia băuturii
soma a declanşat dezvoltarea şi a
altor metode de împlinire a acestui scop: asceza, meditaţia, tehnicile Yoga sau
ritualurile orgiastice.
Agnicayana –
ritualul construcţiei altarului focului închinat zeului Agni. În ridicarea altarului erau folosite 10.800 de cărămizi, iar
în primul strat de cărămizi erau încorporate iniţial cinci capete umane
sacrificate.
Asvamedha –
ritualul sacrificării calului şi a altor animale, ritual de origine indo-europeană. Calul era lăsat un an de zile
liber, fiind apoi sacrificat prin spânzurare în a doua zi din cadrul unui
ritual de trei zile. Calul îl reprezenta pe zeul suprem Prajapati, identificat cu cosmosul, iar sacrificiul avea să
regenereze întreaga creaţie universală. În ritualul analog purushamedha era sacrificat un brahman în condiţii similare.
Zei din panteonul hindus
Trinitatea divină (Trimurti = în sanscrită “trei
feţe”) - Concept hindus din perioada
târzie conform căruia funcţiile cosmice ale creaţiei, conservării şi
distrugerii / transformării, sunt materializate prin formele de manifestare a
trei zei primordiali: Brahma, Vinshu şi respectiv Shiva.
Trinitatea divină feminină (Tridevi) - Concept hindus conform căruia energia feminină universală,
se manifestă prin cele trei consoarte ale trinităţii
divine. Saraswati (zeiţa cunoaşterii,
muzicii, artei, ştiinţei şi tehnologiei) consoarta lui Brahma; Lakshmi (zeiţa
înţelepciunii, bogăţiei, prosperităţii şi fertilităţii) consoarta lui Vinshu; Parvati (zeiţa puterii, iubirii şi împlinirii spirituale), Durga şi Kali consoarta lui Shiva.
Numeroase
sacrificii umane şi animale au rămas în istoria Indiei, victimele au fost ucise
în templele dedicate zeilor, din Antichitate şi până-n prezent. Mulţi dintre
cei sacrificaţi erau dedicati zeiţei mortii, timpului si schimbarilor - Kali (de regulă persone de sex masculin) şi diferitelor ei forme de manifestare.
Spre deosebire de celelalte zeiţe creatoare, Kali are şi o parte distructivă
care absoarbe viaţa, “îmbătându-se” cu sângele victimelor sale. Este deseori
ilustrată tinând în mâini o sabie, un trident şi o cupă în care colectează sângele,
ce se scurge dintr-un cap uman tăiat; Kali, presupune ofrande ce implica
vărsare de sânge, numerosi oameni fiind sacrificaţi de-a lungul timpului pentru
a-i astampara setea acestei zeităţi feroce. De exempu sacrificiile ritualice ale cultului Thuggee care se estimeaza că ar fi omorât peste 2 milioane de oameni de la
fondarea lui în secolul al XIV- lea şi până în epoca modernă. Este de menţionat că pe langă această
parte distructivă, Kali este considerată ca fiind cea care fertilizează campiile
şi facilitează naşterea copiilor, atributii ce îi conferă un caracter
ambivalent.
Imaginea de alături este explicată prin mitologia hindusă: După ce Kali a nimicit toţi demonii în luptă, aceasta a început un dans extatic care zguduia tot universul. Zeii au căzut la comun acord ca Shiva să o oprească din acest dans teribil, însă nu a reuşit, decât aşezându-se sub ea asemeni unui cadavru doborât. În momentul în care a călcat pe Shiva, şi-a dat deama de greşeala făcută şi şi-a muşcal limba de ruşine.
Varuna – apare în
textele vedice ca Zeu Suprem şi primordial, cel care a creat lumea şi o
stăpâneşte cu o autoritate incontestabilă; maestru al vrăjitoriilor, virtualului
şi al capcanelor. Este un zeu de natură ambivalentă şi în mod paradoxal este
cel care păstrează rta (ordinea,
echilibrul existenţei universale) şi în acelaşi timp este asociat cu maya (cuvânt ce provine de la “may” = a schimba) care desemnează alterarea
ordinii cosmice, instaurarea haosului sau transformarea demonică a realităţii)
În acelaşi timp maya are şi o conotaţie pozitivă, întrucât aşa cum realitatea
poate fi alterată, poate fi şi preschimbată în “bine” îmbogăţită cu forme şi
viaţă prin creativitatea divină atribuită lui Varuna.
În epopeea indiană Mahabharata, Varuna este stăpân peste şerpii naga ce îşi au lăcaşul în mările
şi oceanele pământului. De asemenea în confruntarea mitică cu Indra, zeul
Varuna ia forma demonică a dragonului Vritra, personificarea haosului.
(!) Caracterul
paradoxal, ambivalent al zeului vedic Varuna constituie originea concepţiei de
mai târziu asupra dualităţii divinităţii supreme universale, caracteristică
gândirii filozofico-religioase a hinduşilor.
Agni – zeu vedic,
personificare a focului considerat sacru ce coboară din cer sub formă de
fulger. Este identificat cu soarele, anulează întunericul, alungă demonii,
fereşte oamenii de boli şi de vrăji, fiind astfel în relaţii strânse cu
umanitatea.
Rudra – divinitate
demonică, declanşatorul bolilor şi a calamităţilor naturale. Lăcaşul lui este
prin munţi şi jungle, unde este stăpân peste fiarele sălbatice.
Racu – este un zeu
malefic asura al cărui cap tăiat de către Mohini (un avatar de-al lui Vişnu),
înghite ocazional soarele şi luna cauzând eclipsele solare şi lunare.
Zeita Kali si zeul Shiva |
Imaginea de alături este explicată prin mitologia hindusă: După ce Kali a nimicit toţi demonii în luptă, aceasta a început un dans extatic care zguduia tot universul. Zeii au căzut la comun acord ca Shiva să o oprească din acest dans teribil, însă nu a reuşit, decât aşezându-se sub ea asemeni unui cadavru doborât. În momentul în care a călcat pe Shiva, şi-a dat deama de greşeala făcută şi şi-a muşcal limba de ruşine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu