marți, 14 august 2012

Istoria Religiei

Datele urmatoare sunt aproximative întrucât începutul şi sfârşitul epocilor diferă de la o civilizaţie la alta în funcţie de gradul ei de dezvoltare.

1 000 000 - 100 000. Paleoliticul inferior
100 000 - 40 000. Paleoliticul mijlociu
40 000 - 10 000. Paleoliticul superior
10 000 - 5 500. Mezoliticul (sau Epipaleoliticul)
5 500 - 3000. Neoliticul         
3000 - 800. Epoca bronzului
800. - 100 e.n. Epoca fierului
500 e.n. - 1500 e.n. Epoca Feudală sau Evul Mediu - include constituirea statelor feudale, care stau la baza celor de astăzi, formate în urma căderii Imperiului Roman de Apus (476), cucerirea Constantinopolului de către sultanul Mehmed al II-lea şi asimilarea Imperiului Bizantin de către Imperiul Otoman (1453), descoperirea Americii (1492).
1500 – 1700 e.n. Perioada Renaşcentistă

Comportamentul religios, conform unor teorii, a apărut în timpul procesului evoluţiei umane. Fără a se ştii momentul exact în care omul a devenit religios, descoperirile arheologice ar putea confirma existenţa unui astfel de comportament încă din Paleoliticul Inferior (acum 300.000-500.000 de ani) când Homo Neanderthalensis îşi îngropau morţii, după unii savanţi într-o manieră ritualică. Înhumarea morţilor a fost interpretată de unii savanţi (A. Bouissonye, Hugo Obermaier) ca fiind o dovadă a faptului că neandertalienii aveau credinţe religiose (existenţa sufletului); alţi savanti precum Max Ebert susţineau că sentimentul de frică faţă de cadavru a generat credinţe superstiţioase, formandu-se ideea de strigoi (mort viu); şi există şi o a treia teorie potrivit căreia înmormantarea a început să fie practicată în scopul de a înlătura cadavrul aflat în putrefacţie.
Aceasta teorie (a înhumării religioase / cultului morţii) este însă, singura posibilă dovadă că religia ar fi existat în cultura umană, înainte ca oamenii să atingă o stare comportamentală evoluată, numită de antropologii americani "behavioral modernity" (după 50.000 i.e.n.). Acum 500.000 de ani, cercetatorii susţin că a început procesul de creştere al creierului uman care şi-a triplat dimensiunea şi s-a dezvoltat în partea responsabilă cu conştiinţa, limbajul şi emoţia, ajungând îndeajuns de mare şi avansat încât să proceseze fenomene sociale complexe precum limba şi religia. Oricum în Paleoliticul Superior, după 50.000 i.e.n. se poate vorbi de o specie umană superioară altor primate, aceasta diferenţiându-se prin unelte avansate, comerţul şi trocul între grupuri, folosirea pigmenţilor şi a bijuteriilor în scopuri ornamentale, arta figurativă (picturi rupestre,petroglife, figurine), jocuri, muzică, înmormântare. În aceste condiţii în care oamenii au ajuns la un nivel mental mai ridicat, şi-au pus întrebarea “cine a creat lumea?”. Au facut o analogie între femeile care dădeau viaţă fetuşilor şi întreaga lume care s-ar fi născut din pântecul Zeiţei Mame. După ce au îmbrăţişat această credintă, a fost foarte usor pentru ei să-şi imagineze naşterea lumii înconjurătoare, formându-şi în acelaşi timp o percepţie diferită asupra femeii, venerând vaginul ca fiind o sursă a vieţii. Aceştia au început să creadă că femeia are puteri magice pentru că putea să nască precum Zeiţa Mamă, actul sexual precum şi procesul naşterii fiind sacralizat. Unele dintre aceste credinţe s-au păstrat în numeroase religii ulterioare şi se regăsesc astăzi şi în hinduism, unde sunt ridicate numeroase temple dedicate sacralităţii actului sexual şi naşterii. În ciuda actualei percepţii negative a celorlalte religii majore asupra sexului, pe care îl condamnă promavând abstinenţa, în hinduism, plăcerea carnală reprezintă unul dintre cele patru scopuri (Puruṣārtha) principale ale existenţei umane, care corespund celor patru etape (Ashrama) principale ale vieţii unui om. Cele patru scopuri sunt: Dharma (Viaţă virtuoasă); Artha (Prosperitate materială); Kama (Estetica şi plăcerea erotică); Moksha sau Nirvana la budişti (Eliberarea din Samsara).
Zeiţele care au început să exprime însuşiri ale naturii, sau în general ale pământului, au căpătat un caracter htonic, denumite Mameale Pământului. Unele dintre acestea au fost asociate doar cu aspecte precum fecunditatea pământului şi femeilor, natura, maternitatea, compasiunea, iubirea, reproducerea, plăcerea sexuală, iar altele (cele subliniate) şi cu naşterea întregii lumi şi a umanităţii. Următoarea listă conţine câteva dintre zeiţele mame, ce au derivat din originea lor paleolitică, şi s-au manifestat în cadrul mai multor culturi din Antichitate:

Ninhursag, Innana, Ishtar, Astarte - mitologia mesopotamiană
Mut, Isis, Hathor, Taweret - mitologia egipteană
Gaia/Terra, Demetra/Ceres, Hecate/Trivia, Afrodita/Venus, Rhea/Ops (mama zeilor făcuţi cu titanul Cronos) - mitologia greacă
Devi, Kali, Durga, Lakshmi - mitologia hindusă
Fecioara Maria - mitologia iudaică, creştină şi musulmană
Brigid - mitologia celtică
Freya, Frigg, Jörð, Eostre - mitologia nordică
Rožanica – mitologia slavă
Cybele - mitologia frigiană
Hebat - mitologia huriană, mitologia hitită
Kotys - mitologia traco-dacă
Pachamama - mitologia incaşă
Toci - mitologia aztecă

Sculpturile ce posibil întruchipau Marea Zeiţă paleolitică, au fost găsite pe întreg teritoriul Europei şi sunt făurite din fildeş de mamut, ceramică, piatră de var sau lignit. Statuetele găsite sunt cunoscute sub numele de figurinele Venus, denumite ironic în modul acesta datorită contrastului puternic între înfăţişarea iniţial grotescă a zeiţei şi cea ideală ulterioară. Figurinele au o înfăţişare specifică, cu caracteristicile sexuale în mod intenţionat exacerbate, cu sâni mari şi multe dintre ele cu pântecul proeminent. Aceasta înfăţişare poate desemna fie o viziune estetică diferită a oamenilor din paleolitic asupra femeilor, fie o redare artistică a acestora, fie o antropomorfizare a Zeiţei Mame care a zămislit întreg Universul. În urma testării figurinelor cu 14C, majoritatea datau din perioada 28.000 - 22.000 i.e.n, dar au fost găsite exemplare şi mai vechi precum Venus din Hohle Fels, statuetă a cărei vechime a fost stabilită între 40.000 şi 35.000 i.e.n. Este făcută din fildeş de mamut şi a fost găsită într-o peşteră din Germania numită Hohle Fels, fiind asociată cu cea mai timpurie prezenţă a speciei Homo sapiens în Europa. Se are în vedere posibilitatea ca statueta Venus din Tan-Tanfie cea mai veche reprezentare a fiinţei umane cu o vechime stabilită între 500.000 şi 300.000 i.e.n., însă sceptici precum profesorul Stanley Ambrose consideră că forma acesteia este doar produsul eroziunii naturale.
Venus of Tan-Tan (~500.000 - 300.000)
Venus din Hohle Fels (~40.000 - 35.000)
Venus din Dolní Věstonice (~29.000 - 25.000)
Venus din Willendorf (~24.000 - 22.000)

Potrivit unor teorii oamenii primitivi venerau femeia şi o considerau ca fiind sacră în condiţiile nu conştientizau rolul lor determinant în actul de creaţie. Situaţia s-a schimbat ulterior, la sfârşitul neoliticului şi mai ales în epoca bronzului şi fierului când în mai multe civilizaţii s-a făcut trecerea de la matriarhat la patriarhat. Femeia nu a mai reprezentat o figură centrală în societate, bărbatul devenind noua autoritate, care avea putere politică şi religioasă. Au început sa fie veneraţi o serie de zei masculini, războinici care au determinat practic inventarea războiului. Conform descoperirilor de la situl arheologic mezolitic Cemetery 117 primul război de proporţii ar fi avut loc între 14.340 şi 13.140 i.e.n., în zona fluviului Nil, unde au fost găsite mai multe rămăşiţe umane străpunse de săgeţi. Oricum cu timpul frecvenţa confruntărilor militare a crescut în neolitic şi epoca metalelor.
Revoluţia neolitică (11.000 - 3000 i.e.n.), s-a manifestat în perioade diferite de timp în funcţie de gradul de dezvoltare al diferitelor culturi neolitice de pe pământ şi a determinat schimbări fundamentale în societate şi în modul de viaţă al oamenilor de până atunci. Dacă până acum societatea alcătuită din cete de culegători, vânători şi pescari, avea un caracter nomad, oamenii fiind nevoiţi să migreze în continuu pentru a-şi procura hrana, după această revoluţie a căpătat un caracter sedentar. Descoperirea şi practicarea agriculturii, domesticirea unor plante şi a unor animale, apariţia satelor şi oraşelor (Ierihon ~ 9000 i.e.n., Çatalhöyük ~ 7500 i.e.n., Uruk ~ 4000 i.e.n.), sunt toate inovaţii ale revoluţiei neolitice ce au avut un rol crucial în evoluţia demografică, socială, politică, economică şi culturală a popoarelor din Antichitate. De asemenea religia popoarelor capătă un caracter organizat, predominând sistemele de guvernănânt teocratice; zeii erau văzuţi ca fiind conducătorii supremi ai statului care guvernau fie în mod direct prin încarnare fie prin intermediul unor reprezentanţi (preoţii diferitelor culturi) cărora le era făcut accesibil mesajul divin. Se considera că aceşti preoţi au abilitatea de a descifra mesajul zeilor şi de a releva voinţa acestora prin diferite forme de divinaţie: interpretări cosmogonice – astromanţie (din greacă “astron” = stea + “manteia” = profeţie); aruncarea oaselor, a pietrelor care nu ar cădea aleatoriu, ci ar conţine un mesaj divin - cleromanţie; interpretarea măruntaielor animalelor (de multe ori ficatul sau sângele) în cadrul sacrificiilor ritualice – haruspicy; interpretarea zborului şi cântecului păsărilor - auspicii; interpretarea cenuşei produse prin arderea scoarţei de copac, a frunzelor sau a oamenilor sacrificaţi – teframanţie; comunicarea cu cadavrele, o formă de divinaţie ce s-a dezvoltat din şamanismnecromanţie; numerologie; geomanţie. Primele civilizaţii neolitice s-au dezvoltat în regiunea denumită “Semiluna fertilă” sau “Cornul abundenţei” (~10200 i.e.n.) care cuprinde zone cu fertilitate relativ ridicată precum Mesopotamia, Levant, zona Egiptului Antic. Această regiune este “leagănul civilizaţiei” Au urmat apoi civilizaţiile din estul Asiei aşezate de-a lungul fluviilor Yangtze şi Galben (~9000 i.e.n.), Asia de Sud (~7500 i.e.n.), Europa (~7000 i.e.n.), Mesoamerica (~4500 i.e.n.) etc.
În neolitic vechiul cult al vânătorii, în care diferite animale feroce (precum leul sau ursul de peşteră) erau venerate pentru forţa fizică şi agilitatea lor superioară, a început să se estompeze tot mai mult prin descoperirea agriculturii şi domesticirea unor plante şi animale. Cultul fertilităţii este originar tot din paleolitic şi s-a manifestat prin venerarea Zeiţei Mame a fecundităţii; a continuat să existe, însă a luat şi alte forme în neolitic şi în epoca metalelor. În scopul de a asigura fecunditatea pământului, şi de a avea o recoltă bogată, oamenii au început să producă orgii sexuale ritualice pe plantaţii, obicei universal raspandit în societatile agricole. De asemenea în sezonul recoltelor a fost practicată sacrificarea animală şi chiar şi umană, frecvenţa ofrandelor aduse zeilor crescând în funcţie de gravitatea secetei. 
Cultul morţii are posibil rădăcini paleolitice prin înmormântarile neandertalienilor (atestate arheologic: Bontnewydd Palaeolithic site, Sima de los Huesos, Skhul and Qafzeh hominids, Krapina-Zagorje County), jupuirea cadavrelor înainte de înhumare, colorarea craniilor şi a oaselor lungi cu ocru rosu si hematit, practicarea incinerării (cea mai timpurie evidenţă acestei practici – rămăşiţele din lacul secat Mungo, Australia) În neolitic cultul morţii devine evident prin construcţiile megalitice ce serveau ca necropole (menhire, dolmene, kistvaen-uri), şi prin înmormântarea şi incinerarea ritualică – trădează credinţa în viaţa de după moarte şi în imortalitatea spiritului; mortul era înmormântat împreună cu diferite obiecte, arme, ustensile, bijuterii, mâncare şi băutură considerându-se că îi vor fi trebuincioase în viaţa de apoi. De asemenea exista un cult al strămoşilor şi credinţa că se poate stabili o legătură între cei vii şi cei morţi, iar strămoşii pot influenţa în mod pozitiv destinul celor încă în viaţă. Aceste vechi credinţe ca au aparut inca din paleoliticul superior, sunt origine păgână se regăsesc în mod ironic şi în religia creştină de astăzi în special la catolici unde sfinţii sunt veneraţi. De asemenea există printre crestini credinţa că un anumit număr de rugăciuni ar putea mântui spiritele păcătoşilor cruţându-le suferinţa de a “arde” pentru eternitate în “infern”.
Este atestat în neolitic pe baza descoperirilor arheologice, un nou cult cu o importanţă deosedită, cultul soarelui. Soarele a devenit un element celest de mare însemnătate pentru popoarele antice, mai ales după descoperirea şi precticarea agriculturii care este dependentă de acest astru. Datorită puterii soareloui de a întreţine viaţa pe pământ, popoarele din antichitate îi erau foarte recunoscătoare şi l-au transformat într-un zeu (de pildă Utu la sumerieni, Ra sau Aten la egipteni, Shamash la asirieni şi babilonieni, Surya la hinduşi, Xihe la chinezi, Sól la germanici, Dažbog la slavi, Helios/Sol la greci şi romani, Koyash la popoarele turcice, Tonatiuh la azteci). Au fost ridicate mai multe temple ale soarelui care erau destinate observării cursului acestuia şi identificării unor momente celeste importante precum solstiţiile şi echinocţiile; un astfel de templu este celebrul monument megalitic Stonehenge. Alte temple au fost clădite pur şi simplu din adoraţie ca lăcaşe de cult, de pildă Konark Sun Temple din India, Templul lui Nyuserre din Egipt etc.
Cultul animalelor are origini paleolitice dezvoltandu-se la început sub forma totemismului. Descoperirile arheologice de la sfârşitul secolului al XIX- lea şi din secolul XX, aduc dovezi ale acestui fapt, prin gravuri şi picturi rupestre întruchipând animale venerate sau oameni cu măşti de animale dansând şi efectuând un ritual totemic ori metamorfic (peştera Les Trois Freres unde întâlnim aşa numita pictură “The Sorcerer”; peşterile Lascaux şi Altamira), figurine în forma unor animale probabil folosite ca toteme (peştera Isturiz, Le Mas d'Azil), figurine/picturi zooantropomorfe (de pildă Omul-leu 30.000 i.e.n.). În general reprezentările antropomorfe sunt schematice, lipsite de complexitate, vânătorii din acea vreme manifestând un interes  mai mare pentru redarea animalelor vânate sau venerate decât pentru ilustrarea unor semeni de-ai lor. Este important de adăugat faptul că de multe ori, desenele rupestre descoperite au fost create în străfundul unor peşteri nelocuibile, fiind uneori nevoie să parcurgi un drum anevoios, lung de sute de metrii (peşterile Niaux şi Les Trois Freres), şi chiar labirintic (peştera Cabreret) pănâ la ele. În consecinţă aceste peşteri au fost interpretate de cercetători ca fiind nişte sanctuare primitive ce serveau ca lăcaş pentru diferitele practici ritualice.
"Vrajitorul" (Les Trois Freres, Franta ~13.000 i.e.n.) - pictura zooantropomorfa

Probabil un saman cu un totem in forma de pasare ucis de un bizon (Pestera Lascaux, Franta ~17.300)


Gravura cu o figura umana cu cap de bizon (Pestera Gabillou - Dordogne, Franta ~15.000 i.e.n.)


Alte reprezentari zooantropomorfe (Pestera Altamira, Spania)


Figurine reprezentand un leu de pestera, un urs, un bizon si un cal (Pestera Isturiz) - gaurile din statuete precum si sagetile au fost interpretate ca dovezi ale magiei vanatoresti


Un arc si un topor (~16.000 i.e.n., Pestera Mas d'Azil, Franta)


Un om cu penisul erect care face masaj unui urs, un om trantit la pamant de un urs si reconstituirea celor doua vestigii (Pestera Mas d'Azil, Franta)


Omul-leu (~32.000 i.e.n. - Sculptura zooantropomorfa faurita din fildes de mamut gasita in Germania si asociata cu cultura arheologica Aurignacian)

Acest cult al animalelor a apărut şi în cadrul civilizaţiilor neolitice politeiste din Antichitate, numeroase animale ajungând să fie venerate şi glorificate ca fiind nişte manifestari ale zeilor ori chiar ca zei încarnaţi. Astfel, uciderea unor animale a devenit strict interzisă, din motive religioase. Alte animale (de multe ori chiar şi oameni) au fost sacrificate într-o manieră ritualică, ca ofrande aduse zeilor, în scopul prosperităţii, ori pentru a diminua mânia acestora ce se materializa prin secetă, foamete, furtuni violente, boli etc. Această practică religioasă a apărut în majoritatea culturilor antice de pe întreg pământul inclusiv la greci, romani, celţi, germani slavi, azteci, evrei şi hinduşi, fiind păstrată până şi astăzi în numeroase tradiţii (vezi sacrificiile contemporane).
Istoria scrisă a religiei începe, evident, în urma inventării scrierii pe la aproximativ 5000 i.e.n. Se consideră că scrierea a fost dezvoltată de către sumerieni (cuneiformă) ori egipteni (hieroglifică), desi în urma unor descoperiri arheologice mai recente, inscripţiile de pe tăbliteleTărtăria găsite în judeţul Alba, ar putea fi cu un mileniu mai vechi. Se crede că aceste tăblite sunt vestigii ale culturii neolitice Vinča (5500–4500), iar unii cercetători consideră că simbolurile de pe acestea reprezintă (la ora actuală) cea mai veche formă de scriere din lume. Alţi cercetători sunt sceptici cu privire la acest lucru şi susţin că simbolurile Vinča reprezintă pictograme şi ideograme ce nu atestă faptul că această cultură ar fi avut un sistem dezvoltat de scriere. Oricum unii savanţi au ajuns la concluzia că aceste texte, ar suna astfel: BAB-SARRU/RABU-DU-KI-USU-EN/ZU-GIRA-PATESI-III-BANSUR-MU-NANNAR-RABU/ZU-II-DINGIR-II-DINGIRANA" şi s-ar traduce prin: "Poarta de acces a marelui rege care conduce cele patru districte ale ţării puternicilor zei ai Lunei şi Focului, a prinţilor care slujesc masa mare pentru jerfele închinate triadei sacre (AN, ENKI, ENLIL-I) şi renumitului zeu al Lunii de nord, cel care face să prospere mâncarea şi băutura, după dispariţia celor doi zei şi două zeiţe (Igigi)”
Cel mai vechi text religios găsit în mesopotamia este Imnul templului Kesh (cunoscut şi ca Liturgia zeiţei Nintud) scris pe mai multe tăbliţe de lut, care aparţine civilizaţiei sumeriene şi a cărui vechime a fost stabilită în jurul anului 2600 i.e.n. Un alt text religios cu vechime este Enûma Eliš, poemul epic al creaţiei din mitologia akkadiană şi babiloniană, datat la aproximativ 1800 i.e.n.
Textele Piramidelor, gravate în pereţii şi sarcofagele piramidelor din Saqqara, sunt considerate unele dintre cele mai vechi scrieri religioase, care au marcat începutul istoriei scrise a religiei egiptene, datând aproximativ din 2400-2300 i.e.n. Zoomorfismul era o caracteristică principală a panteonului egiptean, o multitudine de animale au devenit scare, reprezentând diferiţi zei: pisicile o reprezentau pe Bastet; ibişii şi babuinii pe Thoth; crocodilii pe Sobek şi Ra; peştii pe Seth; mangustele, cârtitele şi păsările pe Horus; câinii şi şacalii pe Anubis; ţiparii şi şerpii pe Atum; scarabeii pe Khepri; taurii pe Apis.
De asemenea unele dintre cele mai vechi texte religioase sunt Vedele, scripturile hinduismului scrise în sanscrită. În componenţa vedelor intră patru texte canonice (Śruti) cu vechimi diferite Rig-Veda (1700 - 1100 i.e.n.), Yajur-Veda (1000 - 600 i.e.n.), Sama-Veda (1700 i.e.n.) şi Atharva-Veda (1200 – 1000 i.e.n.)
Potrivit cercetătorilor canoanele bibliei evreilor, au fost finalizate între anii 200 i.e.n. şi 200 e.n. Tanakh (biblia evreiască) este alcatuită din cele Cinci cărţi ale lui Moise (Tora sau Pentateuh-ul), Neviim (=”Profeţii”) şi Ketuvim (=”Scrierile”). Neviim cuprinde scrierile profeţilor mari (Isaia, Ieremia, Iezechiel şi Daniel) şi a celor mici. Ketuvim include cărţile “istorice” legate de poporul evreu. Tora este alcătuită la rândul ei din cinci cărţi (Geneza, Exodul, Leviticul, Numeri şi Deuteronomul) atribuite profetului evreu Moise care le-a scris sub influenţa divină a zeului evreu Yahweh care i s-ar fi relevat pe Muntele Sinai. Părerile privind periodizarea Torei sunt împărţite. În timp ce unii cercetători consideră că a început să fie scrisă în 950 i.e.n., alţii susţin că este mai plauzibil să fi fost realizată în perioada exilului babilonian (pe la 600 i.e.n.), şi finalizată până în perioada persană (400 i.e.n.). Cercetătorii au relevat faptul că sursele ce stau la baza torei, sunt următoarele: Iahvistul, Elohistul, Deuteronomul şi Codul preoţilot. Pe lângă Tora scrisă, există şi Tora orală transmisă de către Yahweh lui Moise, care mai apoi a dat startul transmiterii acesteia prin viu grai din generaţie în generaţie fiind înregistrată în final de către rabini în Mișna, Talmud şi Midraș. Tot în cadrul Torei orale se poate vorbi de aşa-numita tradiţie Kabbalah (=”receptare” în ebraică) care s-a transmis pe cale orală pe parcursul a mai multor secole fiind scrisă mai apoi în mai multe texte: Heichalot, Sefer Yetzirah, Bahir, Sefer Raziel HaMalakh, Zohar, Pardes Rimonim, Etz Hayim and the Eight Gates. Mesajul acestor texte nu prea este accesibil unui om nefamiliarizat cu spiritualitatea şi semnificaţiile ritualelor evreieşti şi are un caracter ezoteric. Zohar (="strălucire”,”splendoare”) apărută în secolul al XIII- lea, este considerată cea mai relevantă lucrare kabbalistică. Conţine comentarii asupra aspectelor mistice ale Torei şi dezvoltă subiecte precum cosmologia mistică, originea Universului, adevărata natură a lui Dumnezeu şi a sufletului uman, “adevăratul sine” şi relevarea acestuia.


Linkuri utile:



bradshawfoundation.com 
okapiland.com/art/art/history.html
donsmaps.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu